Μπορεί η διατροφή να προστατεύσει απο τα αυτοάνοσα?

Μπορεί η διατροφή να προστατεύσει απο τα αυτοάνοσα?

Μάθετε πώς μπορείτε να προλάβετε ή τουλάχιστον να μειώσετε τις πιθανότητες να εκδηλώσετε ένα αυτοάνοσο νόσημα, ποιες τροφές πρέπει να αποφεύγετε και ποιες βοηθάνε στην αντιμετώπιση τους.

Τι είναι τα αυτοάνοσα.

Η λειτουργία του ανοσοποιητικού μας συστήματος είναι να μας προφυλάσσει από τους ξένους εισβολείς. Συχνά όμως το ανοσοποιητικό σύστημα αναγνωρίζει ως ξένα δικά του κύτταρα ή ιστούς και επιτίθεται εναντίον τους προκαλώντας τους βλάβες. Αυτά είναι κάποια αυτοάνοσα νοσήματα (π.χ. θυρεοειδίτιδα, ερυθηματώδης λύκος).

Που οφείλονται.

Παρόλο που έχουν γίνει πολλές έρευνες σε σχέση με τα αυτοάνοσα νοσήματα, εξακολουθούν να παραμένουν άγνωστες οι ακριβείς αιτίες που τα προκαλούν. Κοινή διαπίστωση πάντως των ειδικών είναι ότι σημαντικό ρόλο πάντως παίζει η κληρονομική προδιάθεση, το έντονο ψυχικό στρες και το περιβάλλον (ρύπανση, ιοί, τοξικά, ηλιακή ακτινοβολία, εμβόλια λόγω των συντηρητικών που εμπεριέχουν κτλ).

Ποιες τροφές να αποφεύγετε και ποιες να προτιμάτε.

Περιορίστε ή αποφεύγετε τους απλούς υδατάνθρακες όπως το αλεύρι και ζάχαρη, που σας προσφέρουν θερμίδες αλλά λίγα θρεπτικά συστατικά. Από την άλλη τα δημητριακά ολικής αλέσεως και τα λαχανικά, τα εμπλουτισμένα ψωμιά και τα ζυμαρικά ολικής σας προσφέρουν φυτικές ίνες με αποτέλεσμα σταθερά επίπεδα σακχάρου στο αίμα σας. Πολλές πηγές απλών υδατανθράκων περιέχουν γλουτένη μια πρωτεΐνη που προκαλεί τα συμπτώματα της κοιλιοκάκης.

Τα Ω3 λιπαρά οξέα διαθέτουν αντιφλεγμονώδη δράση, έχουν δηλαδή την ιδιότητα να μειώνουν την παραγωγή ουσιών στον οργανισμό που προάγουν τις φλεγμονές. Από την άλλη θεωρείται ότι ενισχύουν τη σύνθεση ουσιών που έχουν αντιφλεγμονώδη και επουλωτική δράση. Η ιδιότητα αυτή των ω3 λιπαρών οξέων βοηθά στην περίπτωση των αυτοάνοσων νοσημάτων και συγκεκριμένα φαίνεται να βοηθούν σε παθήσεις όπως η ρευματοειδής αρθρίτιδα, ο συστηματικός ερυθηματώδης λύκος, η ελκώδης κολίτιδα αλλά και η νόσος Crohn. Για να μην σας λείψουν τα ω3 λιπαρά οξέα φροντίστε να καταναλώνετε τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα λιπαρά ψάρια όπως σολομό, ρέγκα, σκουμπρί, σαρδέλες, καθώς και ξηρούς καρπούς όπως τα καρύδια. .

Σύμφωνα με μελέτες το στρες αυξάνει τις πιθανότητες να εκδηλώσουμε κάποιο αυτοάνοσο επομένως ακολουθώντας μια διατροφή που σας θωρακίζει από τις επιπτώσεις του στρες θα έχετε διπλό όφελος. Εμπλουτίστε τη διατροφή σας με λαχανικά, ξηρούς καρπούς ελαιόλαδο και φυτικές ίνες. Πίνετε ακόμη φυσικούς χυμούς φρούτων. Έχουν μεταλλικά άλατα και άλλες θρεπτικές ουσίες που βοηθούν στην ευεξία του οργανισμού. Aν διαπιστώσετε ότι κάποια τροφή σάς ενοχλεί, καλό είναι να την αποφύγετε. Φροντίστε επίσης να μην λείπουν από τη διατροφή σας οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β που βοηθάνε για ένα υγιές νευρικό σύστημα. Tέλος, περιορίστε κάποιες τροφές που ενοχοποιούνται για το στρες (όπως λ.χ. η λευκή ζάχαρη και ο καφές). .

Τα συστατικά που μπορεί να ευθύνονται για τα αυτοάνοσα .

Ο μόλυβδος και το αλουμίνιο .

Είναι ένα βαρύ μέταλλο για το οποίο αν και υπάρχουν θεσπισμένα ανώτατα επιτρεπτά επίπεδα, στην ουσία το όριο είναι το μηδέν. Η λήψη του έχει συνδεθεί με πολλές διαταραχές, ενώ ακόμη και η πολύ μικρή αλλά χρόνια έκθεση μπορεί να οδηγήσει σε μεταβολές στο DNA και προδιάθεση για χρόνια νοσήματα, όπως π.χ. αυτοάνοσα. Πώς όμως εισέρχεται στη διατροφή μας; Σύμφωνα με μελέτη η οποία δημοσιεύτηκε στο Journal of Agricultural and Food Chemistry ο μόλυβδος μπορεί να εντοπιστεί στα παιχνίδια των παιδιών ή σε αντικείμενα από βινύλιο ή πλαστικό (π.χ. σαλιάρες, δοχεία φαγητού κτλ). Τα τρόφιμα μπορεί να μολυνθούν με μόλυβδο κατά την παραγωγή ή την επεξεργασία τους π.χ. τα λαχανικά που καλλιεργούνται σε χώμα με μόλυβδο. Ακόμη, ορισμένα σκεύη τροφίμων και κατσαρόλες μπορεί να περιέχουν μόλυβδο. Ένα ακόμη στοιχείο που έχει συσχετιστεί με τα αυτοάνοσα και βρίσκεται στα συντηρητικά τροφίμων και σε ορισμένα σκεύη, είναι το αλουμίνιο. .

Ο υδράργυρος.

Μια άλλη έρευνα που πραγματοποιήθηκε από ερευνητές του πανεπιστημίου του Michigan συνδέει την έκθεση σε υδράργυρο μέσω των θαλασσινών με τον κίνδυνο εμφάνισης αυτοάνοσων νόσων, κυρίως στις γυναίκες αναπαραγωγικής ηλικίας. Στη μελέτη, φάνηκε η έκθεση σε υδράργυρο να ξεχωρίζει ως ο κύριος παράγοντας κινδύνου για την εκδήλωση αυτοάνοσων δήλωσαν οι ερευνητές. Σύμφωνα με τη μελέτη ο ξιφίας, το σκουμπρί και τα πλακολεπιδόψαρα περιέχουν σχετικά υψηλές ποσότητες υδραργύρου. Τα χαμηλότερα επίπεδα εντοπίστηκαν στις γαρίδες, στο σολομό και σε κονσέρβες τόνου.

Το πολύ αλάτι.

Η αυξημένη ποσότητα αλατιού στα φαγητά που καταναλώνει κανείς, μπορεί να «σπρώχνει» το ανοσοποιητικό σύστημα να στρέφεται εναντίον του, με συνέπεια να εμφανίζονται ή να επιδεινώνονται διάφορες αυτοάνοσες παθήσεις, όπως η σκλήρυνση κατά πλάκας, ο διαβήτης τύπου 1, η ψωρίαση και η ρευματοειδής αρθρίτιδα, σύμφωνα με τα πρώτα συμπεράσματα τριών νέων αμερικανικών επιστημονικών ερευνών, που δημοσιεύονται στο διεθνούς κύρους περιοδικό «Nature».

Το κρέας, το γάλα και οι ορμόνες τους.

Η υπερκατανάλωση ορμονών μέσω του κρέατος μπορεί να επιφέρει ορμονικές ανισορροπίες και αυτοάνοσα προβλήματα και διάφορα άλλα προβλήματα υγείας.

Όταν το κρέας που καταλήγει στο πιάτο μας προέρχεται από ζώα που λαμβάνουν ορμόνες, π.χ. οιστρογόνα, ή προγεστογόνα, φυσικά στεροειδή (οιστροδιόλη, τεστοστερόνη, και προγεστερόνη) ή συνθετικές ορμόνες, τότε αυτές οι ουσίες εισέρχονται στον οργανισμό μας προκαλώντας μας διαταραχές καθώς η κατανάλωση των ορμονών διαταράσσει τη ισορροπία του οργανισμού και του ορμονικού μας συστήματος. Εκτός από το κρέας, το ίδιο ισχύει και για τα γαλακτοκομικά προϊόντα.

Για να περιορίσετε το ενδεχόμενο να εισέλθουν στον οργανισμό σας κάποια από τα συστατικά που ενοχοποιούνται για τα αυτοάνοσα προτιμήστε τα βιολογικά τρόφιμα και αποφεύγετε τα συσκευασμένα τρόφιμα. Περιορίστε το αλάτι και προτιμήστε γαλακτοκομικά από αιγοπροβειο ή κατσικίσιο γάλα. Δύο ακόμη εναλλακτικές λύσεις είναι το γάλα βρώμης και το γάλα αμυγδάλου. Ακόμη… .

Αν αντιμετωπίζετε οποιαδήποτε διατροφική διαταραχή καλό είναι να δείτε κάποιον ειδικό καθώς από έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε περισσότερους από 2.000 Φινλανδούς με διατροφικές διαταραχές, διαπιστώθηκε ότι οι συμμετέχοντες ήταν περισσότερο πιθανό να έχουν αυτοάνοσο νόσημα σε σχέση με υγιείς ανθρώπους.

Η επικεφαλής της μελέτης, Anu Raevuori, του πανεπιστημίου του Helsinki, δήλωσε έκπληκτη σχετικά με την ισχυρή σύνδεση μεταξύ των αυτοάνοσων νόσων και των διατροφικών διαταραχών.

Προσοχή στα συμπληρώματα.

Είναι σημαντικό, αν υποφέρετε από κάποιο αυτοάνοσο νόσημα να μην λαμβάνετε συμπληρώματα διατροφής παρά μόνο με τη συμβουλή γιατρού καθώς μπορεί να περιέχουν έκδοχα τα οποία ενδέχεται να επηρεάσουν αρνητικά τα αυτοάνοσα.

Πηγη: http://www.getactive.gr/product_info.php?products_id=85

Share this post